Nyugdíj - pénzügyi tájékozottság

Nyugdíj

Nektek mi jut erről a szóról az eszetekbe?
Nekem az hogy kapok fizetést az államtól minden hónapban, és azt csinálok a szabadidőmmel amit csak akarok. Ledolgoztam a  40 évemet, és jöhet a jól megérdemelt pihenés, vagy unokázás vagy akármi más. Mióta élek, ezt láttam a családban, ismerősöknél és mindenhol. Ez volt a dolgok rendje. 
nyugdíj
Aztán jött a megdöbbentő felismerés: NEM LESZ NYUGDÍJ.
 Pontosabban lesz, de olyan minimális, ami már a mai megélhetésnek is csak egy minimális részét fedezné. Amikor ezzel szembesültem, akkor egy világ omlott össze bennem. Ha nem lesz nyugdíj , akkor mit fogok csinálni? Rögtön elkezdtem keresni a megoldásokat és kifogásokat.  Hozzáteszem kifogásokat könnyebben találtam. Az egyik legjobb : Ó hát olyan magas lesz a nyugdíj kórhatár, hogy meg se fogom élni. :)  Ettől meg is nyugodtam egy percre. De aztán rájöttem hogy, ez azért annyira nem jó dolog. És mi lesz ha még is megélem? Így hát tovább gondolkodtam. Nyerni kéne a lottón. Ez az. Ez megoldaná minden gondomat. Vettem is gyorsan egy szelvényt, de még egy kettesem se lett. A sikerélmény elmaradása hamar el is vette a kedvemet szerencsejátéktól. Úgy látszik ez se működik.
Miközben kerestem a megoldást, utána néztem hogy miért kerül a világ ebbe a szituációba és a következőket találtam.
Egyes országokban nem létezik nyugdíj. Ott az idősöket, a családtagoknak kell ellátnia és eltartania. Németország létrejötte utána Bismarck vezette be állami szinten a nyugdíjat, ami nagyon jól működött, mert:
·        a népesség roham léptekben növekedett (egy családban 8-10 gyerek is született);
·       az átlagéletkor alacsony volt, ennek megfelelően az aktív lakosság lélekszáma is magas volt;
·       a várható élettartam akkoriban kb. 45 év volt (aki megélte az 50. születésnapját, már idős embernek számított);
  a nyugdíjkorhatárt 65-70 éves korra állapították meg, így nagyon-nagyon kevesen voltak, akik nyugdíjasok lehettek.
A fentiek miatt a rendszer önfenntartóvá vált, ugyanis sokkal többen fizettek be, mint amennyit ki kellett fizetni az akkori nyugdíjasoknak. Ezáltal Bismarck, illetve az akkori német állam úgy jutott többletbevételhez, hogy a népnek azt mondták, pénzt fognak adni - így jutott pénz fegyverkezni, háborúzni is. Ezt a modell nem sokkal később más országok is átvették, köztük hazánk is.
Időközben azonban a tudomány és technika fejlődésének köszönhetően az emberek egyre tovább élnek, élhetnek. Egyre többen élik meg a nyugdíj korhatárt.
nyugdij
Ehhez még társult a két világháború által az aktív korúak körében végrehajtott pusztítás is: több millió értékes emberélet veszett oda, így jelentősen lecsökkent azok létszáma, akik befizetéseikkel életben tudták tartani ezt a rendszert.
Így a bismarcki felosztó-kirovó rendszer törékeny egyensúlyi állapotba került: manapság már kb. 2,5 aktív dolgozó befizetései finanszírozzák egy nyugdíjas ellátását. Ezt az egyensúlyi állapotot több tényező rontja:
·       II. világháború utáni népességrobbanás generációjának tagjai (hazánkban: Ratkó-korszak gyermekei) pár év múlva tömegesen érik el a nyugdíjkorhatárt, mennek nyugdíjba;
·       a fiatalok egyre később lépnek a munkaerőpiacra, egyre tovább tanulnak, kitolódik a pályakezdés időpontja;
·       Magyarországon az aktív népesség jelentős hányada csupán minimálbérre van bejelentve, ami minimális járulékfizetéssel (és a későbbiekben minimális összegű nyugdíjjal) jár együtt;
·       a fenti problémát tovább súlyosbítja, hogy hazánkban az aktív korú (15-60 éves korosztály) népesség csak kb. 50-60%-a dolgozik;
·       a családokban átlagosan legfeljebb 1-2 gyermek születik, ami hosszútávon demográfiai problémát, népességcsökkenést eredményez.
·       egyre többen vállalnak külföldön munkát.
Mindezen okok miatt a felosztó-kirovó rendszer fenntarthatósága miatt az állam egyrészt a nyugdíjkorhatár folyamatos növelésére, másrészt az ellátások színvonalának csökkentésére kényszerül.     



Összegezve tehát, szembe kel nézünk azzal a ténnyel, hogy nagyon minimális nyugdíjat fogunk kapni és magunknak kell megoldani  a nyugdíjas éveink finanszírozását.

Hogy milyen lehetőségeink vannak az öngondoskodásra, arról a következő bejegyzésben írok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

e-mail elérhetőség



Független ingyenes pénzügyi tanácsadó segítségét kérem: